Historiaa

Karkkilan Urheiluautoilijat 50 vuotta

 

Melkeinpä päivälleen 50 vuotta sitten kokoontui Cristian van Niftrikin ja Eino V. Mäenpään kutsusta noin 40 hengen joukko Karkkilan Autokoululle pohtimaan mahdollisen autourheiluseuran perustamista Karkkilaan. Täällä oli toiminut pieni aktiivikilpailijajoukko 1950-60 luvulla, ja kilpailun järjestäjinä olivat yleensä toimineet paikalliset ammattiautoilijat. Kilpailutoiminta oli autokannan voimakkaan kasvun myötä lisääntynyt ja toi ongelmia ja päällekkäisyyksiä syntyi kilpailupäivämäärissä, säännöissä, kilpailujen valvonnoissa ja lisenssijärjestelmissä. Autoklubi joka omisti kansainväliset FIA:n kilpailuoikeudet Suomessa, organisoi 1950 luvun alussa kilpailutoimintaa organisoivan Kansallisen Kilpailulautakunnan uudelleen ja velvoitti sen hoitamaan näitä asioita. Tämä uudelleenorganisointi toi tullessaan tarpeen perustaa erikoisseuroja jotka sitten keskittyivät vain tähän autourheilutoimintaan, ja näin auttoivat osaltaan saamaan kilpailullisen toiminnan järjestykseen ja paremmin valvonnan alle.

Tähän tarpeeseen toi autourheilukerhon perustamisajatuksen van Niftrik Helsingistä, tultuaan töihin Högforssin tehtaalle. Karkkilan Autokoululle kokoontunut joukko oli yksimielisesti sitä mieltä, että kyseisen kerhon perustaminen olisi paikallaan. Niinpä sitten 10.5.1966 kirjoittivat Karkkilan Urheiluautoilijat ry:n perustamispöytäkirjan alle ja liittymisen Suomen Urheiluautoilijat ry:hyn, Kalevi Aarrekorpi, Jussi Kivistö, Kauko Kuntonen, Kaisu Manni, Eino V. Mäenpää, Cristian van Niftrik ja Leo Palenius. Karkkilan Urheiluautoilijat ry oli perustettu. Toiminta aloitettiin järjestämällä liikennekilpailut heti kesäkuussa ja syyskesästä
aloitettiin harjoitus ST-ajo sarja. Liikennekilpailuja jatkettiin vuosia eteenpäin ja ne huipentuivat valtakunnallisiin 24 tuntia kestäneisiin Suomi Ajoihin, joissa UA toimi jopa pääjärjestäjänä ja Karkkila yhtenä lähtöpaikkana. Jäsenmäärä kasvoi nopeasti ja jo seuraavalle vuodelle anottiin kansallinen jääratakilpailu Kultakello -ajot Pyhäjärven jäälle. Näitä ajoja järjestettiin useana vuonna, mutta ne jouduttiin lopettamaan yhteiskunnan kielteiseen suhtautumiseen jääalueitten käytössä.

1970 luvun alkupuolella ryhdyttiin miettimään rallikilpailun järjestämistä.Tällainen kilpailu on kuitenkin niin paljon resursseja kysyvä, että oli löydyttävä yhteistyökumppani. Sellainen löytyi naapurista Lopelta, synnytettiin Kaloppiralli niminen kilpailu, joka siitä lähtien on ajettu joka toinen vuosi. Se on vuosien varrella ollut AKK arvosarjojen osakilpailuna useita kertoja ja valittu myös Suomen parhaaksi SM-sarjan osakilpailuksi. Rallien välivuosina ryhdyttiin järjestämään rallisprint kilpailuja Ahmoon urheilukentän maastoon, ja 1970 luvun lopulla tuli mukaan myös jokamiehen luokka, joita kilpailuja järjestettiin ns. aseman suolla ja Haavistossa. Nuorisotoiminta on myös ollut mukana UA:n toiminnassa koko sen historian ajan. Ensin lasten ja nuorten liikennekilpailujen muodossa ja myöhemmin karting-autoiluna. Seuralla on autokalustoa ko lajiin tutustumista varten. Karkkilan UA:ssa ei ole koskaan pelätty haasteita. 1980 luvulla tultaessa oli seuralle kertynyt kilpailujen järjestämiseen tarvittavaa materiaalia niin paljon, että oli ryhdyttävä etsimään varasto/kerhotilaa. Tällainen tila löytyi Kymiyhtiöltä Vanhastakylästä. Silloinen hallitus marssi pankkiin, sai ja otti lainan ja osti talon. Karkkilan UA on 50 vuotta kestäneen toimintansa aikana järjestänyt toistasataa kansallisen tason autokilpailua ja lukemattoman määrän erilaisia harjoitustapahtumia sekä avustanut naapuriseuroja lukemattomissa kilpailuissa toimitsijatehtävissä.
Seuran eri lajien aktiivikilpailijat ovat tuoneet seuralle useita SM-mitaleita vuosien varrella, joista mainittakoon STajon SM-pronssia voittanut Risto Frank, ralliautoilun SM-kultamitaleita tuoneet Pertti Laakso ja Juuso Nordgren Junioreitten SM-kultaa ja Juha Salo yksi junioreitten ja kymmenen yleisen luokan SM-kultaa.